Zachowaj równowagę

POPRAWIAJĄ NASTRÓJ

  • sen (7-8 godzin/dobę)
  • wysiłek fizyczny
  • światło (w tym regulacja rytmu dobowego)
  • wypoczynek
  • dieta

 

DIETA

  • bogata w witaminę B (zwłaszcza B6, B12)
  • kwas foliowy (zielone warzywa)
  • tryptofan (sery żółte, pleśniowe, camembert, soja, wino, wołowina, ryby, orzechy, migdały, rośliny strączkowe)
  • kwasy omega-3 (tran, ryby)
  • witamina D (syntetyzowana poprzez ekspozycję skóry na słońce, spożywana w postaci tranu, oleju z kryla)
  • magnez (kakao, pestki dyni, słonecznika, migdały, sezam, kasza gryczana)
  • selen, cynk

Unikanie spożywania cukrów prostych.

SEN

  • Regularny, w przybliżeniu o tych samych porach.
  • Czas trwania snu: 7-8 godzin (akceptowalny szerszy przedział 6-9 godzin).
  • Niezdrowy jest sen zbyt krótki i zbyt długi.
  • Najpóźniej 3 godziny przed snem zakończony wysiłek fizyczny i spożywanie posiłku.
  • Miejsce przeznaczone do spania: wygodne podłoże (materac) w pomieszczeniu o dobrym zaciemnieniu, zapewnionej ciszy i niższej temperaturze.

ŚMIECH

  • Redukuje stres, zapewnia odprężenie, dotlenienie, obniża ciśnienia krwi.
  • Zapewnia gimnastykę mięśni brzucha.
  • Poprawia relacje społeczne.

 

DOBRY KONTAKT Z WŁASNYM CIAŁEM

dobry psychiatra Warszawa

  • Poprawia funkcjonowanie układu odpornościowego.
  • Dobry kontakt z własnym ciałem poprzez świadome głębokie oddychanie, umiejętność relaksacji mięśni, medytację i/lub modlitwę.

JOGA

  • Obniża poziom stresu/ kortyzolu, przyczynia się do redukcji otyłości brzusznej, reguluje oddech, poprawia koncentrację uwagi.
  • Ćwiczenie pełnej relaksacji i medytacja ułatwiają osiągnięcie spokoju wewnętrznego i równowagi emocjonalnej.
  • Ćwiczenie jogi może pomóc poprawić kontakt z własnym ciałem i kontrolę nad własnym umysłem.

 

SPOSOBY NA ZDROWE EMOCJE

  • Zrozumieć i wyleczyć „psychiczne rany” z przeszłości.
  • Zaakceptować to, czego nie możemy zmienić.
  • Dążyć do osiągnięcia harmonii, spokoju wewnętrznego, pogody ducha.
  • Wyrażać emocje (adekwatnie), unikać gniewu, racjonalizować napotykane trudności.
  • Szybko rozbrajać stres (uśmiechem, żartem).
  • Zadbać o swoje otoczenie - wsparcie społeczne (bliskie relacje).
  • Znaleźć codziennie czas na wyłączenie umysłu i swoich myśli ze wszystkich spraw bieżących  = czas na relaks, refleksję, modlitwę, medytację (wyłączyć też wtedy media, telefony, internet)

Comments are closed.